Israelin ystävien tilaisuuksissa on tapana kehottaa siunaamaan Israelia. Usein tilaisuuksien päätteeksi luetaan Israelille kohdistettu Herran siunaus. Siunaamisella tarkoitetaan lisäksi kaikinpuolista Israelin kansan tukemista.
Teologian tohtori Eero Junkkaala pohti teemaa Jeesus Israelille -seminaarissa 22.4.2013. Kotimaa24 otsikoi seminaariuutisen sanoilla Israelia ei tarvitse siunata. Miten on, Eero Junkkaala, tarvitseeko vai ei?
– Israel tarvitsee siunausta kuten Suomikin. Uusi testamentti ei kehota siunaamaan Israelia, mutta kehottaa rukoilemaan juutalaisten kääntymistä. Se on siunaus sanan syvimmässä, raamatullisessa merkityksessä, Junkkaala sanoo.
Junkkaala pohti seminaarissa siunaamisen merkitystä sekä Vanhassa että Uudessa testamentissa.
– Raamatun Israelin samaistaminen nyky-Israeliin ei ole ongelmatonta, vaikka uskonkin, että juutalaisten paluu takaisin kotimaahansa on Jumalan lupausten täyttymys.
Jeesus Israelille seminaarin järjesti JUST eli Juutalaisevankelioimisen Suomen työryhmä. Kokouksen avasi JUST:in puheenjohtaja Juhani Koivisto, joka luonnehti hiljattain edesmenneen Risto Santalan elämäntyötä. Muissakin puheenvuoroissa muisteltiin Santalaa, joka on kirjojensa kautta tullut Suomen tunnetuimmaksi juutalaistyöntekijäksi. Pasi Turunen referoi Andrew Bostomin kirjaa The Anti-Semitic Legacy Of Islam, joka kertoo islamin piirissä esiintyvästä antisemitismistä. Turusen mukaan Kirja osoittaa, että muslimimaailman juutalaisiin kohdistuva viha ei ole vain satunnaisia iskuja, vaan ”sillä on juurensa Koraanissa ja islamin olemuksessa”.
Venäjän messiaanilta juutalaisilta saatiin tervehdys Evgeny Blinovin puheen ja laulujen myötä. Tapani Malinen puolestaan kertoi välähdyksiä vuosikymmenten työkokemuksesta Israelissa. Raamattujen jakaminen juutalaisille, arabeille ja lukuisille muille kieliryhmille on hänen mukaansa ollut yksi työn suola. Seminaarin ulkomainen vieras oli tanskalainen Kaj Kjaer-Hansen, joka on toiminut pääsihteerinä kansainvälisen Lausanne-liikkeen juutalaisevankelioimisen työryhmässä. Kjaer-Hansen puhui ”kahden liiton teologiasta” ja ”korvausteologiasta”, jotka molemmat ovat Eero Junkkaalan mukaan ”hämärtäneet käsitystä siitä, että juutalaiset tarvitsevat yhä evankeliumia Jeesuksesta”.